Elektrárna Ledvice
Od dubna do června 2010 jsem nastoupil na geodetické
práce výstavby IV. etapy – Nový zdroj ELE 660 MWe - Turbogenerátor.
U této stavby jsem byl zúčastněn od samého začátku po její konečnou fázi. Za
necelé tři měsíce jsem měl odpracováno cca 850 hodin. Byla to každodenní práce
včetně víkendů. Bohužel na firmě nebyl nikdo vhodný ať z důvodů rodinných či
profesních, kdo by mě mohl vystřídat. Bylo to opravdu velice náročné. Výstavba
turbogenerátoru navazuje na III. etapu v místě turbostolice. Vrchní plocha
turbostolice o stavební výšce +10.425 byla vybroušena dle požadavku max.
převýšení ±1mm/1m. Až tehdy mohly být usazeny tkzv. pružinové izolátory, které
budou tlumit vydávané vibrace.Kolem pružin byla montována podlaha z bednících
desek dle mezního kritéria výškového usazení ±3mm na výškovou kótu +11.000
pomocí digitálního nivelačního přístroje Leica. Na takto vyrovnanou podlahu
byly usazeny co do plochy největší a nejtěžší zámečnické prvky, které se budou
o pružiny následně opírat.
Dále byla vytyčena poloha svislých železobetonových
konstrukcí, dle které se začala provádět montáž bednících souprav.
V průběhu celé stavby se takto vzniklá svislá rovina musí neustále
proměřovat a porovnávat s projektovanou rovinou. Samozřejmě nejdůležitější
měření svislosti resp. odklon bednění od projektované roviny je před
jednotlivými betonážemi. Na práce
montáže bednění navazují práce vázání armatury, do které se musejí instalovat
zámečnické prvky. Vytyčení těchto prvků
je pro geodeta velmi komplikované vzhledem k optické neprůchodnosti přes
vyvázanou armaturu. Nejvyšší nároky na přesnost byly kladeny na trubky pro
kotevní šrouby NT a generátoru (± 5mm vzhledem k osám turbosoustrojí a
kondenzátoru), dále na kotevní desky pro nosníky RZ ventilů (svislost ±2mm/1m).
Toto kriterium je velmi těžké geodeticky „ohlídat“, jelikož tyto prvky se
opírají o vyvázanou armaturu, která je volně pohyblivá mezi bednícími soupravami.
K jednotlivým betonážím bylo nutné zaměřit a
vyhodnotit kompletní zaměření zámečnických prvků, bednících souprav a výšky
vyvázané armatury. V protokolech o zaměření byly uvedeny odchylky od
projektovaných souřadnic ve směru podélné osy turbogenerátoru (∆X) a
vzdáleností na ni kolmé (∆Y).Toto zaměření se provedlo po betonáži kompletně
ještě jednou a bylo tak součásti dokumentace k předání stavby. Následně na to
navazují další práce, jako montáž technologie turbíny a generátoru atd.
Horká pára pohánějící turbogenerátor kondenzuje v kondenzátorech na horkou vodu, která je ochlazena v chladící věži.
Současně s výstavbou věže byla vytyčována vestavba včetně stoupacích kanálů a
ocelové konstrukce, která podpírá kouřovod. Po dokončení tažení stoupací
soupravy, resp. chladicí věže se vytyčovalo umístění cca 200 kalichů, do
kterých budou zapuštěny prefa sloupy. V průběhu budování chladící věže je
potřeba sledovat vertikální posuny. Proto byl vypracován „Projekt sledování vertikálních
posunů“, na základě jehož jsou v jednotlivých etapách vyhodnoceny příslušné
posuny nivelačních značek. Výška věže dosahuje stavební výšky
+144,8 m. Pro srovnání je jen o 10 m nižší než chladící věž v elektrárně Temelín.